ΚατηγορίεςΝέα

Ομόφωνη επιστολή όλων των μελών του Ανοιχτού Διοικητικού Συμβουλίου του Βίος Coop, με αφορμή την καταγγελία του πρώην εργαζόμενου, Φοίβου Μακρίδη (ΦΜ).

2013-2017-4 χρόνια Βίος

Τις τελευταίες μέρες τα μέλη του συνεταιρισμού μας (εργαζόμενοι με αμοιβή στο κατάστημα και εργαζόμενοι στα όργανά του χωρίς αμοιβή) γίναμε μάρτυρες της καταγγελίας του ΦΜ προς τον Βίος Coop. Παρακάτω, αναφέρουμε τα βασικά σημεία αυτής, καθώς και την άποψη των υπογραφόντων, δηλαδή όλων των εργαζομένων του καταστήματος καθώς και όλων των μελών του Ανοιχτού ΔΣ.

Το σημείο της διαφωνίας
Στις αρχές του τρέχοντος έτους, πριν από την γέννηση του δεύτερου τέκνου του, ο ΦΜ, αντί να ενημερώσει το Διοικητικό Συμβούλιο (Ανοιχτό ΔΣ – ΑΔΣ για τον συνεταιρισμό) όπως γνώριζε και ο νόμος που επικαλείται ρητά προβλέπει, αιτήθηκε προφορικά από τους συναδέλφους του την αλλαγή του προγράμματος εργασίας ώστε να δουλεύει αποκλειστικά κατά την πρωινή βάρδια για τους επόμενους 10 μήνες, λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων. Σημειώνουμε ότι, από την αρχή που εργάστηκε ακολουθούσε, όπως και όλοι οι εργαζόμενοι, διπλή βάρδια (εναλλάξ πρωινή και απογευματινή / εβδομάδα). Οι εργαζόμενοι για να τον βοηθήσουν προσωρινά και μόνο αποδέχτηκαν την επιθυμία του και επιφορτίστηκαν με την αλλαγή αυτή τα βάρη στο πρόγραμμά τους. Για 10 μήνες άλλαξαν όλοι/ες το πρόγραμμά τους, προσαρμόζοντάς το στην ανάγκη του ΦΜ ώστε να δουλεύει μόνο πρωινά. Αυτό όμως είχε εκ των πραγμάτων πολύ αρνητικές συνέπειες στις ζωές όλων τους, με αποτέλεσμα να φτάσουν σε σημείο να μην μπορούν να συνεχίσουν άλλο σε αυτό το πρόγραμμα, αφού λόγω κούρασης δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις δικές τους οικογενειακές υποχρεώσεις (κάποιοι είναι επίσης εργαζόμενοι γονείς). Δούλευαν, δηλαδή, στα όριά τους και όλο αυτό απόβηκε σε βλάβη του συνεταιρισμού.    

Στη συνάντηση των εργαζομένων στις 30/9/2022 οι εργαζόμενοι εξήγησαν στον ΦΜ με κάθε τρόπο ότι είναι αδύνατον να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, γιατί όλες/οι τους έχουν οικογενειακές και λοιπές υποχρεώσεις και ότι θα πρέπει να αναλαμβάνουν ο καθένας τους τόσο πρωινή όσο και απογευματινή βάρδια προς κάλυψη των αναγκών του καταστήματος, γιατί αλλιώς το πρόγραμμα δεν βγαίνει. Του επισήμαναν ότι πολλές φορές στην απογευματινή βάρδια αναγκάστηκαν κάποιοι από αυτούς να επιστρέψουν στο κατάστημα από ρεπό ή άδεια γιατί ένα από τα δύο εργαζόμενα μέλη είτε αρρώστησε ξαφνικά, είτε είχε απόλυτη ανάγκη να φύγει από τη δουλειά, με συνέπεια άλλες φορές να μένει το κατάστημα απροστάτευτο λόγω ελλιπούς στελέχωσης της απογευματινής βάρδιας με μόνο 2 εργαζόμενους, γεγονότα που τα γνώριζε εξάλλου και ο ίδιος. Επιπλέον του τονίστηκε ότι το κατάστημα έχει πολλά προβλήματα όπως στην ασφάλεια, σε κλοπές, στις παραγγελίες, κ.α. και δεν γινόταν να συνεχιστεί άλλο αυτή η κατάσταση με το αποκλειστικά πρωινό ωράριο του ΦΜ. Μάλιστα, και πάλι προς εξυπηρέτηση του ΦΜ, του πρότειναν να αναλαμβάνει έστω δύο απογευματινές βάρδιες ανά εβδομάδα. Παρόλα αυτά αρνήθηκε κάθε άλλη πρόταση, λέγοντάς τους ότι αν επιμείνουν θα τον αναγκάσουν να παραιτηθεί.


Έτσι οι εργαζόμενοι, μη έχοντας τί άλλο, αποφάσισαν να θέσουν το θέμα στο ΔΣ (ΑΔΣ) στις 19/10/2022 ώστε να ληφθεί απόφαση του οργάνου επ’ αυτού. Για τη συνεδρίαση αυτή είχαν ενημερωθεί με email από πριν όλοι οι εργαζόμενοι, και ειδικά ο ΦΜ, ότι ένα από τα θέματα της ημερήσιας διάταξης ήταν το παραπάνω θέμα του. Ωστόσο ο ΦΜ δεν παρέστη σε αυτήν (αργότερα υποστήριξε, ψευδώς, ότι το ΑΔΣ δεν τον ειδοποίησε και ότι δεν θέλει να ακούσει την άποψή του). Έτσι το ΑΔΣ αποφάσισε συνολικά για το πρόγραμμα που πρέπει να ακολουθηθεί από τους εργαζομένους για το κατάστημα και γι’ αυτό συνέταξε μια επιστολή προς όλους τους εργαζόμενους, εξηγώντας ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο αυτή η κατάσταση, που διαμορφώθηκε ερήμην του και πως θα πρέπει οι εργαζόμενοι να επιστρέψουν στο κανονικό πρόγραμμα εργασίας με τρεις (3) εργαζόμενους στην πρωινή και τρεις (3) στην απογευματινή βάρδια απαραιτήτως που διασφαλίζει την ομαλή κοινωνική ζωή της πλειοψηφίας των εργαζομένων και τις ανάγκες του συνεταιρισμού, ειδικά στην λειτουργία του καταστήματος.

Πρέπει να αναφερθεί πως καθόλη τη διάρκεια των γεγονότων αυτών δεν έγινε καμία πρόταση για διαγραφή του ΦΜ από μέλος του συνεταιρισμού, αλλά ούτε και απόλυσής του όπως, ψευδώς, αναφέρει στις επιστολές του. Αντιθέτως, παρόλη την αρνητική και καταγγελτική του στάση, οι συνάδελφοί του, αφού εξάντλησαν όλα τα περιθώριά τους, του επανάφεραν και πάλι την πρότασή τους για μια ενδιάμεση λύση (2 απογευματινές βάρδιες ανά εβδομάδα) την οποία και πάλι δεν δέχτηκε, καθώς ήταν απόλυτος στις αποφάσεις του.

 


Η αντιμετώπιση του θέματος από το συνεταιρισμό
Ο συνεταιρισμός, λαμβάνοντας υπόψη την συνολική κατάσταση σε ό,τι αφορά τις ανάγκες του και την εν γένει λειτουργία του (εργαζόμενοι, ωράριο, ασφάλεια, εξυπηρέτηση πελατών, κλοπές κλπ) που προαναφέρονται, σε σχέση με τις ανάγκες του ΦΜ αλλά και τα όσα προβλέπονται από το σχετικό νόμο ότι «Ο εργοδότης εξετάζει και διεκπεραιώνει εντός ενός (1) ημερολογιακού μήνα κάθε αίτηση για ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της επιχείρησης και του εργαζομένου. Ο εργοδότης τεκμηριώνει κάθε απόρριψη σχετικής αίτησης ή κάθε αναβολή χορήγησης ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας», έκρινε ότι οι ανάγκες του συνεταιρισμού είναι τέτοιες που δεν χωρεί η εφαρμογή του μέτρου αυτού στο πρόσωπο του ΦΜ, λαμβανομένων υπόψη και των λόγων και των  αναγκών φροντίδας της οικογένειάς του και απέρριψε αιτιολογημένα το αίτημα του ΦΜ για αποκλειστικά πρωινό ωράριο.

Καθώς δεν ικανοποιήθηκαν στο ακέραιο όλα τα αιτήματά του, χωρίς να έρθει ούτε μια φορά να τα συζητήσει σε κάποιο ΑΔΣ, ο ΦΜ ξεκίνησε ένα μπαράζ δημόσιων καταγγελιών κατά του Βίος Coop, δημοσιοποιώντας τις σε μέλη του συνεταιρισμού, Facebook, φόρουμ, συλλογικότητες, κλπ.

Στην εκλογοαπολογιστική ΓΣ του συνεταιρισμού στις 11/12/2022 τοποθετήθηκαν αρκετά από τα μέλη για τα πεπραγμένα του ΔΣ μεταξύ αυτών και ο ΦΜ και στηλιτεύθηκε από όλους η απαράδεκτη και ενάντια στον συνεταιρισμό συμπεριφορά του για ένα τέτοιο θέμα. Στην ΓΣ τοποθετήθηκαν άπαντες οι οχτώ (8) συνάδελφοί του διαβάζοντας την επιστολή που ομόφωνα συνέταξαν και απηύθυναν προς τον ίδιο, η οποία μεταξύ άλλων αναφέρει ότι: “Εμείς αρνούμαστε όλα όσα αναφέρεις στα έγγραφά σου αυτά ως ψευδή, κακόπιστα, προσβλητικά, αντισυναδελφικά, απαξιωτικά και ενάντια στις αρχές του συνεταιρισμού και σε όλα όσα κατακτήσαμε τόσα χρόνια από 2013 που υπάρχει. Η εν γένει δε συμπεριφορά σου προς εμάς είναι απαράδεκτη μη σεβόμενος τις μέχρι σήμερα καλόπιστες προσπάθειες όλων μας να σε εξυπηρετήσουμε. Εξακολουθούμε μέχρι και σήμερα να είμαστε πρόθυμοι να βοηθήσουμε τον καθένα από εμάς που έχει κάποια ανάγκη για ένα διάστημα με κάποιες αλλαγές στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα, αλλά στο βαθμό όμως που δεν πλήττονται κάποιοι από εμάς τους υπόλοιπους και πάντοτε σύμφωνα με τις ανάγκες του καταστήματος, σύμφωνα με τον εσωτερικό κανονισμό και το καταστατικό και πάντα αφού ληφθεί πριν απόφαση από το ΑΔΣ”. Ο ΦΜ την μεθεπόμενη μέρα παραιτήθηκε από εργαζόμενος του συνεταιρισμού, κάνοντας και αίτηση διαγραφής από μέλος του.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι, ενώ ο ΦΜ ήταν μέλος του συν/σμού, έχει πάψει εδώ και χρόνια να συμμετέχει στις συλλογικές διαδικασίες του, στις συνεδριάσεις των οργάνων και των επιτροπών του συν/σμού, ενώ οι ελάχιστες παρεμβάσεις του αφορούν συνήθως καταγγελίες προς συναδέλφους του, ή ολόκληρο το ΔΣ. Μας κάνει λοιπόν εντύπωση η ζέση με την οποία ξαφνικά φαίνεται να ανησυχεί για την άμεση δημοκρατία στον Βίος Coop. Ο ΦΜ υποτιμά και υποβαθμίζει εσκεμμένα τις ανάγκες και την οικογενειακή κατάσταση των συναδέλφων του, εκθέτοντας τα προσωπικά τους δεδομένα και διασύροντάς δημόσια τόσο αυτούς όσο και τον συνεταιρισμό, παραθέτοντας στις καταγγελίες του τα σημεία εκείνα των αποφάσεων που θέλει αυτός να προβάλλει (ή ‘βολικά’ αποσπάσματα νόμων) για να δημιουργήσει την εικόνα του αδικημένου, θέτοντας υπεράνω όλων το προσωπικό του θέλω και συμφέρον. Το γεγονός ότι ο ΦΜ χρησιμοποιεί μέχρι και επιχειρήματα για ‘πατριαρχικές αντιλήψεις’ που τον πολεμάνε, προτιμούμε να το αφήσουμε ασχολίαστο.

Είναι προφανές πως το κυλιόμενο ωράριο μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής σε κάποιους εργαζόμενους γονείς και ιδιαίτερα σε όσους έχουν παιδιά μικρής ηλικίας. Όμως, ως συνεταιρισμός δεν έχουμε τη δυνατότητα να τα αντιμετωπίσουμε χωρίς να επιβαρύνουμε υπερβολικά τα οικονομικά και τη λειτουργία του καταστήματος. Κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, όπως συμβαίνει και σε αρκετές περιπτώσεις εργαζομένων μελών μας, όπου έχουμε διευκολύνει το πρόγραμμα εργασίας τους όσο είναι εφικτό.

Είναι, τέλος, σημαντικό να αναφέρουμε πως όλες οι αποφάσεις του συνεταιρισμού για το θέμα του ΦΜ πάρθηκαν με απόλυτη ομοφωνία όλων των μελών των οργάνων του (εργαζομένων στο κατάστημα και ΑΔΣ). Η δε Γενική Συνέλευση ενέκρινε τις αποφάσεις του ΔΣ και το απάλλαξε από κάθε ευθύνη με συντριπτική πλειοψηφία. Οι αποφάσεις αυτές, όπως και το παρόν κείμενο, εκφράζουν το σύνολο των μελών του ΑΔΣ (μέλη ΔΣ, μέλη ΕΣ, εργαζόμενα μέλη στο κατάστημα, μέλη του ΑΔΣ), πλην του ΦΜ.


Θεσσαλονίκη, 28/12/2022

Για τον Βίος Coop:
Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου
Τα μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου

Τα εργαζόμενα μέλη του καταστήματος
Τα μέλη του Ανοιχτού Διοικητικού Συμβουλίου